dinsdag 21 april 2009

walter onderzoek naar leercompetenties middels de ULI

Een nieuwe vragenlijst over leercompetenties is ingezet om bevestiging te vinden voor verschillende te onderscheiden dimensies van leercompetenties. De vragenlijst is verspreid onder werknemers van verschillende organisaties. Inhoudsdeskundigen zijn bevraagd over de mate waarin zij de gebruikte items representatief en relevant achten. Statistische analyse levert drie dimensies op. De operationalisatie van de dimensies moet nog verfijnd worden. De vragenlijst is uiteindelijk bedoeld om leercompetenties te meten bij nieuwe werknemers. De veronderstelling is dat verschil in leercompetenties verschil in inwerktijd kan verklaren.

https://eplace.han.nl/personal/lnde/Private%20Documents/dissertatie/literatuur/leren%20en%20leercompetenties/onderzoek%20leercompetenties.doc

mijn notes
  • leercompetenties zijn in dit onderzoek gedefinieerd als 'kennis en inzicht alsmede vaardigheden en attitudes die te maken hebben met iemands mogelijkheden om de actueel aanwezige beroepsuitoefeningcompetentie (thijssen)
  • onderscheid in drie dimensies: leren van beschikbaar informatieaanbod, arbeidscontextgebonden actoren en van eigen werkervaring. ze willen zelf van zes dimensies uitgaan:
  • cursorische informatieverwerking, exploratieve informatieverwerking, begeleidingsbenutting, modellingsbenutting, expertimentele ervaringsverwerving, habituele ervaringsverwerking
  • het was goed geweest als ik deze lijst nog een keer doorgenomen had voor de vragenlijst, maar dat heb ik niet gedaan. dus ik weet niet of dit nu nog nuttig is. misschien wel laten zien dat ik deze gevonden heb en waarom ik hem niet gebruikt heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers

Over mij

Onderwijskundig adviseur ICT in Onderwijs Service Centrum Onderwijs (SCO) Hogeschool van Arnhem en Nijmegen