(staat in scholar opleidingskunde, nog ophalen)
in dit artikel wordt op beide factoren (factoren die ook bij kinderen spelen maar dan anders en factoren die geen rol spelen bij kinderen) nader in gegaan. de factoren die worden behandeld zijn intelligentie en metacognitie, motivatie, vroegere leerervaringen en locus of control, ervaringsconcentratie, wijze waarop volwassenen leren en leerstijlen en leeftijd.
intelligentie en metacognitie
uit onderzoek blijkt dat metacognitieve vaardigheden een belangrijke voorspeller zijn van leerprestaties.
om succesvol je eigen leren te kunnen sturen moet je beschikken over metacognitieve vaardigheden, die het best door scholing kunnen worden verkregen.
mensen met weinig leerervaringen hebben dus minder metacognitieve vaardigheden dan mensen met meer leerervaringen. opleidingen kunnen op dit gegeven inspelen door aandacht te geven aan de manier waarop het best geleerd kan worden. studievaardigheden
motivatie, vroegere leerervaringen en locus of control
wanneer een lerende is overtuigd van het nut van hetgeen hij leert, zal hij meer gemotiveerd zijn en beter presteren. om dit te ontwikkelen kan je lerenden betrekken bij het ontwikkelen van de opleiding.
er mag nooit worden aangenomen dat motivatie al aanwezig is tijdens het lesgeven cq de leerinteractie.
het zelfconcept van volwassenen is tot stand gekomen door de mate waarin ze succes hebben ervaren in hun dagelijks leven. succeservaringen zijn sterk stimulerend. wanneer vroegere schoolervaringen negatief zijn geweest is het moeilijk om het zelfconcept tav leren te verhogen.
om succesvol het eigen leren te kunnen plannen en sturen, is het hebben van een interne locus van control erg belangrijk.
volwassenen hebben een grote hoeveelheid aan leerervaringen. daarnaast bezitten ze veel kennis en ervaringen die ze hebben opgedaan in het dagelijks leven. volwassenen leren het beste als er wordt aangesloten op de vroegere ervaringen.
ervaringen kunnen tevens een barriere zijn bij het leren. de ervaringen werken namelijk als een filter voordat er communicatie door kan dringen.
met het stijgen van de leeftijd neemt de veelheid aan ervaringen toe en neemt de verscheidenheid af. dit is ervaringsconcentratie. de bereidheid om te veranderen neemt af naarmate de veelheid aan ervaringen op een gebied groter is.
vakinhoudelijke ervaringsconcentratie wordt ook jobfixation genoemd.
leerstrategische ervaringsconcentratie bestaat ook. hoe hoger de abstractiegraad van een vooropleiding en hoe breder iemand geschoold is, hoe kleiner de kans op ervaringsconcentratie.
opleidingen kunnen inspelen op toenemende ervaringsconcentratie door rekening te houden met zes principes
1 actieve verwerking
2 systematische feedback
3 herkenbaar begrippenkader
4 direct toepasbaar
5 aangepast sociale context
6 aangepast logistieke context
wijze waarop volwassenen leren en leerstijlen.
leerstijlen van vermunt
1 oppervlakkige stijl
2 diepte strategie
3 elaboratieve stijl
kolb herkent vier leerstijlen
1 divergeerders (dromers)
2 assimilators (denkers)
3 convergeerders (beslissers)
4 accomodators (doeners)
laagopgeleide volwassenen zijn gericht op het toepassen van kennis. dit past het beste bij de elaboratieve stijl en accomodators en divigeerders stijlen.
leeftijd
naar mate mijn ouder wordt, heeft men meer tijd nodig om te leren
taken waarbij goed nagedacht moet worden, controlled processing, kosten ouderen in vergelijking met jongeren meer tijd.
veroudering heeft voornamelijk effect op de werking van het lange termijn geheugen
ouderen worden langzamer in hun cognitieve fucnties.
ouderen worden langzamer in het onderscheiden
volwassen kunnen het meest effectief leren in hun eigen tempo.
dinsdag 21 april 2009
van Dijk het leren van volwassenen
Labels:
adult learners,
leerervaringen,
leerstijlen,
leervaardigheden
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Volgers
Over mij
- Esther van der Linde
- Onderwijskundig adviseur ICT in Onderwijs Service Centrum Onderwijs (SCO) Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten