In deze bijdrage wordt ingegaan op het leervermogen van individuen, groepen en organisaties. Eerst wordt ingegaan op de vraag waarom leervermogen belangrijk is. Vervolgens wordt aandacht besteed aan de vraag hoe leervermogen ontstaat en wat de totstandkoming van leervermogen belemmert. Naast aanpassing aan de omgeving zijn persoonlijkheidsfactoren en metacognitieve kennis en vaardigheden van belang. Er worden drie manieren van leren onderscheiden (gestuurd leren, zelfgestuurd of actieleren en ervaringsleren) die gepaard gaan met andere sets van vaardigheden en houdingen. Tot slot wordt een overzicht gegeven van de noodzakelijke leervaardigheden en -houdingen (voor het individueel leren, groepsleren en organisatieleren). Naast de vaardigheden en houdingen op zich zelf zijn ook de onderlinge relaties van belang: de drie vormen van leren kunnen elkaar versterken De geschetste vaardigheden en houdingen kunnen onder meer worden gebruikt bij het diagnosticeren van leervermogens en het organiseren van opleidingen met de bevordering van leervermogen als nevendoel en in coachingstrajecten.
http://home.tiscali.nl/robertjansimons/publicaties/heodef.doc
mijn notes:
- door dit stuk ben ik in de richting van leercompetenties en uiteindelijk het zelfgestuurd leren gaan denken.
- 'al het leren is in de kern zelfstandig leren'
- aandacht voor leren leren is belangrijk in het verband met het levenslang leren
- gebrek aan aansluiting kan mede in verband worden gebracht met gebrek aan zelfstandig leervermogen
- leercompetenties zijn nauw verweven met leerstijlen
- omgevingsadaptatie/ beroepsdeformatie
- factoren die belemmeren dat mensen leren: neiging om niet na te denken over leren, neiging om geen leerdoelen te stellen, affectieve en motivationele blokkades, ontbrekende zelfregulatievaardigheden, ontbrekende leervaardigheden, neiging van docenten om sterk te sturen, opvattingen van wat leren inhoudt,
- opvattingen en misvattingen over leren: leren is uit het hoofdleren, leren is het uitvoeren van studievaardigheden, leren doe je in een opleiding, ervaringsleren kan men niet organiseren, er is maar 1 manier van leren, leren heeft vooral te maken met cognitieve vaardigheden, om te kunnen leren moet je slim zijn, leren is een individueel proces.
- Waaruit bestaat leervermogen? gestuurd leren, zelfgestuurd leren, ervaringsleren, samenleren.
- deze soorten leren worden uiteengezet in vaardigheden. Deze heb ik gebruikt voor de eerste opzet van de vragenlijst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten