vrijdag 24 april 2009

simons ontwikkeling van leercompetenties

Inleiding
In een nummer over competentie-ontwikkeling mogen leercompetenties niet ontbreken. Wanneer organisaties er in slagen leercompetenties tot ontwikkeling te brengen, kunnen immers ook de andere competenties gemakkelijker tot stand worden gebracht (zie de literatuur over lerende organisaties). De centrale stelling van het onderhavig artikel is dat de ontwikkeling van leercompetenties onder andere door een drietal misvattingen over leren wordt verhinderd. Deze misvattingen zijn:
1) Slimme mensen zijn goed in leren
2) Goed kunnen leren is hetzelfde als goed kunnen onthouden
3) Leren vindt vooral plaats in trainingen
Deze misvattingen zijn er mede debet aan, zo wordt betoogd, dat bepaalde leercompetenties niet tot ontwikkeling komen of zelfs afgeleerd worden. Naast deze misvattingen zijn er nog andere factoren die het ontstaan of handhaven van leercompetenties lijken te verhinderen. Hierop wordt aan het eind van het artikel ingegaan. Ook wordt ingegaan op de vraag hoe leercompetenties tot ontwikkeling kunnen worden gebracht.

http://home.tiscali.nl/robertjansimons/publicaties/OENODEK.doc

mijn notities
  • een van de drie eerste artikelen van simons die mij op de weg van zelfgestuurd leren zette.
  • leerstijlen vermunt, drie van de vier leerstijlen kunnen dus, bezien vanuit het leren op de werkplek, eerder gezien worden als tekorten in leercompetentie dan als waarde-neutrale persoonheidseigenschappen.
  • betekenisgericht zijn vormt eerder een leercompetentie dan een leerstijl.
  • kunnen leren is ook een metacognitieve competentie; competente leerders hebben zicht op egen leren.
  • leercompetentie is ook een sociale leercompetentie.
  • er kunnen de volgende leercompetenties worden onderscheiden: betekenis-gericht kunnen leren, toepassings-gericht kunnen leren, niet te veel toepassings-gericht kunnen leren, zich op eigen leren hebben, zelf-sturing van eigen leren, samenwerkend kunnen leren.
  • het is een misvatting dat leren vooral plaats vindt in opleidingen. op de werkvloer wordt ook veel geleerd. zie figuur 1 voor typen leren en personen die daarbij een rol kunnen spelen.
  • dit kan nog interessant zijn voor het vervolg, hoe organiseer je leren op de werkplek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers

Over mij

Onderwijskundig adviseur ICT in Onderwijs Service Centrum Onderwijs (SCO) Hogeschool van Arnhem en Nijmegen