maandag 20 april 2009

Bolhuis - leren en veranderen van volwassenen

uit mijn blackboard weblog van 17 februari:
ik heb net leren en veranderen bij volwassenen van sanneke bolhuis gelezen. interessant boek want eigenlijk niet specifiek om volwassenen gaat maar vooral niet om kinderen.
mijn observaties:
  • p. 88 motivatie kan op drie dingen slaan: om deel te nemen, tijdens het deelnemen en om vol te houden. het eerste zal meestal geen probleem zijn bij deeltijdstudenten maar de andere twee wel. deze vormen van motivatie zijn gekoppeld aan soorten leren, goal oriented learning, activity oriented learning and learning oriented learning. het is belangrijk om bruikbaarheid en praktische toepasbaarheid aan te spreken.
  • in mijn vragenlijst moet ik ook vragen naar wat er wordt aangeboden, niet alleen richten op wat zij in huis hebben. misschien gaat bij hen wel alles goed maar wordt het verkeerde aangeboden door de opleiding. wat krijgt de meeste aandacht tijdens de opleiding, kennis, vaardigheden of houdingen. past dit bij de deeltijdstudent?
  • misschien moet ik me ook richten op welke ICT tools kunnen deeltijdstudenten ondersteunen bijv. 360 graden feedback in QMP, competentiewijzer, slb toolkit. zo breng ik de ICT component er meer in.
  • leervaardigheden:
    sociale interactie
    doen en ervaren
    reflectie
    verwerken van abstracte informatie
    taal en symboliek
    sturing of regulatie
    de eerste twee gaan vanzelf, de rest kost meer explicite aandacht.
    vergelijk dit rijtje met Simons en wat past dan het beste bij mijn vraag.
  • p. 170/171 onzekerheidstolerantie : leren wordt niet perse uitgelokt door nieuwe info. als je niet goed tegen onzekerheid kan zoek je dit ook niet op, dus heb je minder mogelijkheden om te leren. mensen willen het liefst alles hetzelfde houden.
  • kennisbasis: kennis over een onderwerp, kennis over leren, kennis over leervermogen.
  • p. 173 leeropvattingen. mensen denken als snel dat leren gelijk staat aan op school leren. dat ze daarbuiten ook leren daar denken ze niet aan.
  • surface leren komt overeen met stampen, feitjes leren, deeplevel leren komt overeen met constructivistisch leren en als je een strategische leerstijl hebt kan je beiden combineren.
  • p. 175 9 manieren om tegen leren aan te kijken
  • p. 189 transformatief leren, eerder geleerde is obstakel
  • p. 193 onderwijs, veel abstractie, weinig verbintenis met realiteiten en ervaringen. zelfstandig leren
  • p. 236 zelfstandig lerne is niet alleen het vermogen eerder geleerde uit te breiden maar ook het afstand doen van eerder geleerde.
  • alles wat ik nu gelezen heb over leervermogen , leervaardigheden, onzekerheidstolerantie etc slaat ook erg op mezelf in dit proces. het zou mooi zijn als ik dit in mijn scriptie kan verwerken. ik leer vreselijk veel, zowel kennis, als over mijzelf (houding). dus ik kan het mooi aan mezelf koppelen. ik moet alleen nog even nadenken over de vorm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers

Over mij

Onderwijskundig adviseur ICT in Onderwijs Service Centrum Onderwijs (SCO) Hogeschool van Arnhem en Nijmegen