zondag 3 mei 2009

simons het verloop van leerprocessen

Abstract
Leerprocessen kunnen op geheel verschillende wijzen verlopen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van deze verloopsvormen door uit te gaan van een drietal dimensies: de aansturing van het leren, het bewustzijn van de lerende van het leerproces en de mate waarin referentiekaders veranderd (moeten) worden. Eerst wordt nagegaan of leren op en buiten school van elkaar verschilt en hoe. De conclu-sie is dat er vaak wel verschillen zijn, maar dat deze niet gewenst zijn en niet nood-zakelijkerwijs bestaan. Vervolgens worden de drie dimensies nader onder de loep genomen. De verschillende verloopsvormen van leren worden beschouwd vanuit het perspectief van wat leerlingen zelf weten (en moeten weten) over hun leren en van leerstijlen. Ook wordt nagegaan hoe verschillen in leeropvattingen en leerstijlen ontstaan. Tenslotte wordt de vraag beantwoord welke verloopsvormen er zijn en wat het uitmaakt hoe het leren verloopt.

http://igitur-archive.library.uu.nl/ivlos/2005-0622-185331/5739.pdf

mijn notes:
  • goed plaatje over het verlopen van het leerproces en de vier componenten, doel, leerstrategie, meten van resultaten, feedback.
  • stuk over sturing van buiten of door de student en wat is het beste
  • richt zich wel erg op kinderen
  • belang van metacognitief leren
  • verwijzing naar het artikel dat ik van nieske heb gekregen.
  • veel verwijzingen naar bolhuis
  • verwijzingen naar leerstijlen van vermunt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers

Over mij

Onderwijskundig adviseur ICT in Onderwijs Service Centrum Onderwijs (SCO) Hogeschool van Arnhem en Nijmegen